Κυριακή 11 Μαρτίου 2012

Ίδρυμα Ευγενίδου: Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής–Υπερκινητικότητας (Δ.Ε.Π.Υ.)

Τι είναι η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (Δ.Ε.Π.Υ.); Τι μας αποκαλύπτει το επιστημονικό εργαστήριο για την Δ.Ε.Π.Υ.; Ποιες είναι οι τρέχουσες επιστημονικές εξελίξεις στον τομέα αυτόν; Με ποιους τρόπους αντιμετωπίζεται; Πώς μπορεί το σχολικό περιβάλλον να στηρίξει ένα παιδί με Δ.Ε.Π.Υ.; Πώς μπορεί να βοηθηθεί ο γονιός και το οικογενειακό περιβάλλον; Αλλά και πώς μπορεί να συνεργαστεί αρμονικά το σχολείο και η οικογένεια;

Διακεκριμένοι επιστήμονες αναλαμβάνουν να απαντήσουν σε αυτά αλλά και σε πολλά άλλα ενδιαφέροντα ερωτήματα που απασχολούν γονείς και εκπαιδευτικούς, στην ειδική ενημερωτική εκδήλωση με τίτλο: «Αφιέρωμα στην Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (Δ.Ε.Π.Υ.)», που πραγματοποιείται τη Δευτέρα 12 Μαρτίου 2012 και ώρα 18:30, στο Αμφιθέατρο του Ιδρύματος Ευγενίδου (Λεωφ. Συγγρού 387, 175 64 Π. Φάληρο).

Τέσσερεις φορείς, η Ελληνική Εταιρεία για τις Νευροεπιστήμες, το Ίδρυμα Ευγενίδου, η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων και η Ελληνική Εταιρεία μελέτης της Δ.Ε.Π.Υ., ενώνουν τις δυνάμεις τους και συντονιζόμένοι από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Dana Alliance for Brain διοργανώνουν αυτή την εκδήλωση με στόχο να ενημερώσουν τους ενδιαφερόμενους και να συνομιλήσουν μαζί τους με τρόπο απλό και κατανοητό. Πρόκειται για μια εξαιρετική ευκαιρία για την ανάπτυξη ενός έγκυρου εκλαϊκευμένου επιστημονικού διαλόγου, που θα βοηθήσει να τεθεί το θέμα στις πραγματικές του βάσεις και να προταθούν λύσεις που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τόσο του ατόμου με Δ.Ε.Π.Υ. όσο και του περιβάλλοντος του.

Η είσοδος στην ενημερωτική εκδήλωση είναι ελεύθερη, απαραίτητη είναι όμως η δήλωση συμμετοχής στο τηλέφωνο 210 9469688.

Σημειώνεται ότι υπάρχει η δυνατότητα διερμηνείας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα κατόπιν έγκαιρης ενημέρωσης στο τηλέφωνο 210 9469688 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση: elinat@eugenfound.edu.gr






Oι δράσεις συντονίζονται από τον Διεθνή Οργανισμό:

DANA ALLIANCE FOR BRAIN



ΔΕΥΤΕΡΑ 12 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012

Πρόγραμμα



17:00 - 18:30 Προσέλευση – Εγγραφές

Ταυτόχρονα η Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας, θα

είναι ανοικτή με ελεύθερη είσοδο για να υποδέχεται το κοινό.

18:30 - 18:45 Έναρξη - Χαιρετισμοί

Συντονιστής: Σπύρος Ευθυμιόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής

Βιολογίας Ε.Κ.Π.Α. και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας για τις

Νευροεπιστήμες



18:45 – 18:55
Ευθύμιος Σκουλάκης, Ερευνητής B’ στο Ινστιτούτο Κυτταρικής και

Αναπτυξιακής Βιολογίας, Ε.ΚΕ.Β.Ε. «Αλέξανδρος Φλέμιγκ»,

Τι μαθαίνουμε για την Δ.Ε.Π.Υ., στο επιστημονικό

εργαστήριο.



18:55 - 19:10
Νένη Περβανίδου Παιδίατρος-Αναπτυξιολόγος, Υπεύθυνη

Μονάδας Αναπτυξιακής & Συμπεριφορικής Παιδιατρικής, Α΄

Παιδιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών, Νοσοκομείο Παίδων

«Η Αγία Σοφία» και Μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας

Μελέτης της Δ.Ε.Π.Υ.

Τι είναι η Δ.Ε.Π.Υ. και πως αντιμετωπίζεται.



19:10 - 19:40
Bonnie Miller ,Ψυχολόγος, Κοινωνική Λειτουργός

Παιδιά με Δ.Ε.Π.Υ. και η εκπαίδευση τους.





19:40 – 19:55
Bενέττα Λαμπροπούλου Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής,

Διευθύντρια του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και της

Μονάδας Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής

Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών,

Η Εκπαίδευση των Παιδιών με Δ.Ε.Π.Υ. στην Ελλάδα:

Συνεργασία Οικογένειας – Σχολείου.



19:50 -19:55
Τέρψη Κόρπα, Παιδοψυχίατρος, Μονάδα Διαταραχών
Υπερκινητικότητας, Προσοχής και Μάθησης, Νοσοκομείο Παίδων
"Αγλαία Κυριακού", Πρόεδρος της επιστημονικής επιτροπής του

ADHD Hellas

Στόχοι και Δράσεις του ΑDHD Hellas



19:55- 20:30
Ερωτήσεις- Διάλογος



20:30 – 20:45
Βράβευση του/των νικητών του Μαθητικού

Διαγωνισμού: «Παιδιά δημιουργήστε ένα βίντεο για

τις Νευροεπιστήμες».

20:45-20:55
Παρουσίαση της έκθεσης Φωτογραφίας της Μοριακής Βιολόγου

Μίνας Γκούτη «ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ: Ματιές στο κύτταρο της

ύπαρξης».

21:00
Εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας.






ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ – ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Εύη Γαρδίκη, e-mail: gardiki@eugenfound.edu.gr





Περιλήψεις ομιλιών και Βιογραφικά Σημειώματα Ομιλητών





Ευθύμιος Σκουλάκης,

Τι μαθαίνουμε για την Δ.Ε.Π.Υ., στο επιστημονικό εργαστήριο

Περίληψη ομιλίας


Μάθηση είναι η διεργασία μέσω της οποίας αποκτώνται οι γνώσεις για το περιβάλλον και πιο συγκεκριμένα οι σχέσεις μεταξύ ερεθισμάτων και συνέπειες δράσεων και οδηγεί σε αλλαγές της αποτελεσματικότητας της συναπτικής διαβίβασης (ενίσχυση, καταστολή). H άδηλη μάθηση διακρίνεται σε δύο κατηγορίες: τη συνειρμική και τη μη συνειρμική μάθηση. Στην συνειρμική μάθηση έχουμε σύνδεση ενός ερεθίσματος με ένα άλλο ερέθισμα ή με μία συμπεριφορά. Αντίθετα, στη μη συνειρμική μάθηση το ερέθισμα δεν συνδυάζεται, αλλά αρκεί η έκθεση του οργανισμού σε αυτό μία φορά ή κατ’ επανάληψη.

Οι δύο κοινοί τύποι της μη συνειρμικής μάθησης είναι η εξοικείωση (Habituation) και η ευαισθητοποίηση.

Η εξοικείωση αποτελεί τη βάση της επιλεκτικής προσοχής, είναι δηλαδή ο μηχανισμός ο οποίος δίνει τη δυνατότητα στα ζώα να αγνοούν επαναλαμβανόμενα ερεθίσματα χαμηλής σημαντικότητας, προκειμένου να εστιάζουν την προσοχή τους στα σημαντικά για την επιβίωσή τους ερεθίσματα. Γενικά, εθισμός είναι η βαθμιαία προσαρμογή σε ένα ερέθισμα ή στο περιβάλλον.

Η ελαττωματική εξοικείωση έχει συσχετιστεί με παθολογικές καταστάσεις. Η ελαττωματική εξοικείωση και συγκεκριμένα πρώιμη εξοικείωση έχει σχετιστεί με προβλήματα μάθησης (Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής) και την ημικρανία. Επίσης, με την ελαττωματική εξοικείωση έχει συσχετιστεί και η σχιζοφρένεια. Είναι γενικά γνωστό ότι δυσλειτουργίες προσοχής και επεξεργασίας πληροφοριών είναι κύρια συμπτώματα στις διαταραχές σχιζοφρένειας και έχει τονιστεί ότι οι βλάβες της προσοχής οφείλονται στη μειωμένη ικανότητα κατά το φιλτράρισμα άσχετων ερεθισμάτων. Σημαντικές κλινικές αναφορές σε σχιζοφρενείς ασθενείς υποδεικνύουν ότι σημαντικό ρόλο στην παθογένεση της σχιζοφρένειας παίζει η υπερφόρτωση από ερεθίσματα, λόγω βλαβών στην επεξεργασία ανασταλτικών σημάτων.

Η σημασία της εξοικείωσης για την επιβίωση του οργανισμού καταδεικνύεται επίσης από το γεγονός ότι βασικά χαρακτηριστικά της δεν έχουν μεταβληθεί σημαντικά κατά την εξέλιξη. Η έκδηλη μάθηση στον άνθρωπο καθώς και η συνειρμική μάθηση σε ζωικά μοντέλα εξαρτώνται από τις φυσιολογικές διεργασίες εξοικείωσης οι οποίες καθορίζουν την προσοχή. Ως τώρα δεν γνωρίζουμε πληροφορίες σχετικά με τους μοριακούς μηχανισμούς που εμπλέκονται στη διαδικασία αυτή, ενώ έχουν ταυτοποιηθεί αρκετές γνωσιακές διαταραχές και δυσλειτουργίες στον άνθρωπο που συμπεριλαμβάνουν συμπτώματα ελαττωματικής εξοικείωσης.

Οι μοριακοί μηχανισμοί που διέπουν τη μη συνειρμική μάθηση και εμποδίζουν την πρώιμη εξοικείωση και την ελλειμματική προσοχή δεν είναι γνωστοί, πέρα από ένα μικρό αριθμό γονιδίων. Συνεπώς υπάρχει επιτακτική ανάγκη ταυτοποίησης και κατανόησης των μηχανισμών αυτών. Για την πειραματική μελέτη της εξοικείωσης στη μύγα του ξυδιού, Δροσόφιλα, έχει αναπτυχθεί μία απλή και εύχρηστη μεθοδολογία και μέσω αυτής έχουν χαρακτηριστεί οι παράμετροι και τα απαραίτητα νευρικά κυκλώματα στον εγκέφαλο ενήλικων ατόμων που απαιτούνται για φυσιολογική εξοικείωση.






Ευθύμιος Μ. Χ. Σκουλάκης

Βιογραφικό Σημείωμα

Σπουδές

1983: Πτυχίο Βιολογίας (B.Sc.). The University of Toledo, Toledo, Ohio USA

1990: Διδακτορικό Δίπλωμα (Ph.D.) Μοριακή Γενετική, The Ohio State University, Columbus, Ohio USA



Ακαδημαϊκή Δραστηριότητα

2009-: Ερευνητής Β’, Ινστιτούτο Κυτταρικής και Αναπτυξιακής Βιολογίας

Ε.ΚΕ.Β.Ε. «Αλέξανδρος Φλέμιγκ»

2007-2009: Ερευνητής Β’, Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής

Ε.ΚΕ.Β.Ε. «Αλέξανδρος Φλέμιγκ»

2003-2007: Ερευνητής Γ’, Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής

Ε.ΚΕ.Β.Ε. «Αλέξανδρος Φλέμιγκ»

1997-2003: Επίκουρος καθηγητής, Dept. of Biology Texas A&M University College Station, Texas USA

1994-1997: Ερευνητής, Baylor College of Medicine, Houston Texas USA

1993-1994: Μεταδιδακτορικός υπότροφος ερευνητής. Baylor College of Medicine, Houston Texas USA

1991-1993: Μεταδιδακτορικός υπότροφος ερευνητής. Cold Spring Harbor Laboratory, Cold Spring Harbor, New York USA.

Εκπαιδευτική Δραστηριότητα

Μεταδιδάκτορες: 8

Διδακτορικοί φοιτητές: 10

Μεταπτυχιακοί φοιτητές: 7

Διπλωματικοί και Εργαστηριακές πρακτικές: 23

Δημοσιεύσεις:>40

Ετεροαναφορές >1200

h-index: 12



Editorial

Academic Editor, PLoS ONE

Review Editor, Frontiers in Neurodegerative Diseases



Αναφορές στην επικαιρότητα

http://www.nature.com/news/2011/110214/full/news.2011.39.html, http://news.sciencemag.org/sciencenow/2011/02/do-vibrating-molecules-give-us-o.html?ref=hp,http://www.newscientist.com/article/dn20130-fly-sniffs-molecules-quantum-vibrations.html)

http://www.tovima.gr/science/article/?aid=385676

http://www.tovima.gr/science/article/?aid=384695



Επιστημονικές εταιρείες

Genetics Society of America (GSA)

Society for Neuroscience (SfN)

Ελληνική Εταιρεία Νευροεπιστημών (HSN)

Ελληνική Εταιρεία Βιοχημείας και Μοριακής Βιολογίας

British Biochemical Society (Ambassador in Greece)







Παναγιώτα (Νένη) Περβανίδου

Τι είναι η Δ.Ε.Π.Υ. και πως αντιμετωπίζεται

Περίληψη ομιλίας

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (Δ.Ε.Π.Υ.) αποτελεί μια συχνή διαταραχή συμπεριφοράς της παιδικής ηλικίας (5-10%), που αν παραμείνει αδιάγνωστη και δεν αντιμετωπιστεί κατάλληλα, έχει σημαντικές επιπτώσεις στο άτομο αλλά και στην οικογένεια και την κοινωνία. Η Δ.Ε.Π.Υ. χαρακτηρίζεται από συμπτώματα ελλειμματικής προσοχής –όπως η απροσεξία, η έλλειψη οργάνωσης, η δυσκολία συγκέντρωσης στις σχολικές εργασίες ή/και συμπτώματα υπερκινητικότητας-παρορμητικής συμπεριφοράς τα οποία είναι ανάρμοστα για το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού. Τα συμπτώματα αυτά πρέπει να είναι σημαντικά σε αριθμό και βαρύτητα, να αφορούν τουλάχιστον δύο πλαίσια που είναι συνήθως το σπίτι και το σχολικό περιβάλλον και να προκαλούν έκπτωση στη λειτουργικότητα του παιδιού.

Η Δ.Ε.Π.Υ. περιλαμβάνει τρεις υποτύπους, τον κυρίαρχα υπερκινητικό-παρορμητικό, τον κυρίαρχα απρόσεκτο και τον μικτό, συνοδεύεται όμως και από σημαντικού βαθμού συν-νοσηρότητα, που συνήθως αυξάνεται με την ηλικία. Η συν-νοσηρότητα αφορά άγχος, κατάθλιψη, διαταραχή διαγωγής, διαταραχή εναντίωσης αλλά και μαθησιακές δυσκολίες με έκπτωση των ακαδημαϊκών επιδόσεων και χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Η Δ.Ε.Π.Υ. είναι νευροβιολογική διαταραχή και δεν οφείλεται σε κοινωνικά ή ψυχολογικά αίτια ή λάθη στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Οι πιο αναγνωρισμένοι παράγοντες κινδύνου σχετίζονται με αλληλεπιδράσεις γονιδιακών πολυμορφισμών (δηλαδή φυσιολογικών παραλλαγών στα γονίδια) με περιβαλλοντικά αίτια, όπως το κάπνισμα στη κύηση. Συγκεκριμένες ανατομικές περιοχές του εγκεφάλου εμπλέκονται στην παθοφυσιολογία της Δ.Ε.Π.Υ. και αυτές είναι ο προμετωπιαίος φλοιός, με τις εκτελεστικές λειτουργίες, ο προκινητικός φλοιός, ο ιππόκαμπος και η παρεγκεφαλίδα.

Η αντιμετώπιση της Δ.Ε.Π.Υ. εξαρτάται από την ηλικία και τα χαρακτηριστικά του παιδιού τη βαρύτητα των συμπτωμάτων και τη συν-νοσηρότητα και περιλαμβάνει συνδυασμένη συμπεριφορική και φαρμακευτική αντιμετώπιση και μαθησιακή αποκατάσταση. Η πρώιμη αναγνώριση της Δ.Ε.Π.Υ. αποτελεί τεράστια στρατηγική πρόληψης τόσο για το ίδιο το άτομο όσο και για την κοινωνία.



Παναγιώτα (Νένη) Περβανίδου

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Η Νένη Περβανίδου είναι παιδίατρος-αναπτυξιολόγος και επιστημονική υπεύθυνη της Μονάδας Αναπτυξιακής & Συμπεριφορικής Παιδιατρικής της Α’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Νοσοκομείο Παίδων «Η Αγία Σοφία». Είναι Λέκτορας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με αντικείμενο Αναπτυξιακή & Συμπεριφορική Παιδιατρική. Έχει μετεκπαιδευτεί στο Division for Developmental and Behavioral Pediatrics, Cincinnati Children’s Hospital, Medical Center, Cincinnati, USA.

H Ν. Περβανίδου διδάσκει το μάθημα της Αναπτυξιακής Παιδιατρικής στους φοιτητές της Ιατρικής Σχολής, το ετήσιο μεταπτυχιακό σεμινάριο «Το παιδί με ειδικές ανάγκες-ειδική αγωγή», στο ΠΜΣ της Ιατρικής Σχολής: «Κλινική Παιδιατρική και Νοσηλευτική-Έρευνα», είναι συντονίστρια και διδάσκουσα στο μάθημα της Ιατρικής Σχολής «Ψυχοσωματικά προβλήματα στα παιδιά». Έχει διοργανώσει επιστημονικές ημερίδες και σεμινάρια με θεματολογία τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (Δ.Ε.Π.Υ.) και τη Βία και Επιθετικότητα στα Παιδιά και τους Εφήβους. Είναι μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης της Δ.Ε.Π.Υ. και μέλος πολλών διεθνών και ελληνικών επιστημονικών εταιρειών. Το ερευνητικό και συγγραφικό έργο της Ν. Περβανίδου είναι σημαντικό: Έχει 25 ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις σε σημαντικά διεθνή περιοδικά, κεφάλαια σε διεθνή βιβλία, είναι κριτής σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, και προσκεκλημένη ομιλήτρια σε διεθνή ή ευρωπαϊκά συνέδρια ή πανεπιστήμια.

Bonnie Miller


Παιδιά με Δ.Ε.Π.Υ. και η εκπαίδευσή τους.

Περίληψη ομιλίας

Η κυρία Miller θα μιλήσει για τη νευρολογική συμπτωματολογία της Δ.Ε.Π.Υ.
και πώς αυτή επηρεάζει τα παιδιά εκπαιδευτικά και ψυχολογικά.
Θα μιλήσει επίσης για εκπαιδευτικές παρεμβάσεις και προσαρμογές που
μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί στις τάξεις τους, ώστε να βοηθήσουν τα
παιδιά με Δ.Ε.Π.Υ. στην εκπαίδευσή τους και θα τους δώσει κάποιες συμβουλές προκειμένου να κατανοούν και να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα των παιδιών αυτών με επιτυχία.

Bonnie Miller

Βιογραφικό Σημείωμα

Η Bonnie Miller πήρε πτυχίο στην Ψυχολογία και μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην Κοινωνική Εργασία από το Πανεπιστήμιο του Michigan. Η επαγγελματική της εμπειρία περιλαμβάνει σαράντα χρόνια ως κοινωνική λειτουργός, ψυχοθεραπεύτρια, εκπαιδευτικός, σύμβουλος, κοινωνική ακτιβίστρια και εκπαιδεύτρια. Έχει διδάξει Ψυχολογία, Κοινωνική Εργασία και Κοινωνιολογία σε πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο και έχει εκπαιδεύσει διπλωμάτες στο Ινστιτούτο Εξωτερικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ.
Το εγχειρίδιό της με πρακτικές οδηγίες για γονείς "Επικοινωνία με τα παιδιά", διαπραγματεύεται τρόπους διαχείρισης των συναισθηματικών αναγκών των παιδιών και χρησιμοποιείται ως εργαλείο για την πρόληψη της παιδικής κακοποίησης. Σε συνεργασία με τα Υπουργεία Παιδείας και μη κυβερνητικές οργανώσεις, έχει προσφέρει το παραπάνω εγχειρίδιο καθώς επίσης και το εγχειρίδιό της για δασκάλους "Σύνδεση με παιδιά στην τάξη", τα οποία έχουν μεταφραστεί σε δώδεκα γλώσσες, σε χιλιάδες εκπαιδευτικούς, προκειμένου να συμβάλει στην εκπαίδευση στα Βαλκάνια, την Ασία, τη Λατινική Αμερική και την Αφρική. Χρησιμοποιώντας το βίντεο και τον οδηγό για δασκάλους που δημιούργησε για να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται με παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες και Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής, έχει παρουσιάσει δεκάδες σεμινάρια για την εκπαίδευση του προσωπικού σχολείων και μονάδων ψυχικής υγείας στη χρήση των νέων αυτών τεχνικών.

Κατά την τελευταία δεκαετία, η Bonnie Miller έχει υπηρετήσει ως σύμβουλος σε πολλούς διεθνείς οργανισμούς για την πρόληψη της κακοποίησης παιδιών και για να βοηθήσει νέους με ψυχικά τραύματα, πρόσφυγες, φτωχές οικογένειες, νέους ηγέτες, και γυναίκες που εξαναγκάζονται στην πορνεία. Σε συνεργασία με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και διεθνείς μη-κυβερνητικές οργανώσεις, δημοσιοποίησε τα δεινά αυτών των γυναικών-θυμάτων εμπορίας στα Βαλκάνια και συνέβαλε στο να οργανώσουν οι Γιατροί του Κόσμου, το πρώτο ανοικτό καταφύγιο στην Ελλάδα για την παροχή ψυχοκοινωνικών και ιατρικών υπηρεσιών για τις γυναίκες που είχαν πέσει θύματα εμπορίας ανθρώπων. Συμμετείχε ενεργά στην άσκηση πιέσεων στην ελληνική κυβέρνηση για να ψηφιστεί νομοθεσία για την καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη σύνταξη του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Καταπολέμηση της Εμπορίας Ανθρώπων για την πρόληψη και την προστασία των θυμάτων αλλά και τη δίωξη των διακινητών στην Ελλάδα.
Η Bonnie έχει εκτεταμένη εμπειρία σε μετασυγκρουσιακές χώρες. Ζώντας στη Βοσνία μετά από τον καταστροφικό πόλεμο και ταξιδεύοντας συχνά στο Κοσσυφοπέδιο μετά την εθνική σύγκρουση στη χώρα αυτή, συνεργάστηκε ενεργά με διάφορες μη-κυβερνητικές οργανώσεις. Το 2008 και το 2010, εκπαίδευσε Γεωργιανούς επαγγελματίες ψυχικής υγείας και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι εργάζονταν με πληθυσμούς της Γεωργίας που εκτοπίστηκαν από τη Νότια Οσετία μετά τον σύντομο πόλεμο με τη Ρωσία. Δημιούργησε, επίσης, εκπαιδευτικό υλικό για τους εκπαιδευτικούς και τους κοινωνικούς λειτουργούς του Ιράκ, για να βοηθήσουν τα παιδιά και τους νέους που έχουν κοινωνικά και ψυχολογικά προβλήματα, και έδωσε σεμινάρια για εκπαιδευτές στο Ιράκ το 2009. Το 2010, ως ειδική του Ιδρύματος Fulbright στην Κιργιζία, δίδαξε Ψυχολογία στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο της Κεντρικής Ασίας και εκπαίδευσε ειδικούς ψυχικής υγείας, οι οποίοι βοηθούσαν τους πληθυσμούς μετά τη βία που ξέσπασε στο νότιο τμήμα της χώρας. Το 2011, ανάλαβε την προετοιμασία εκπαιδευτών στο Κολόμπο και στην Σρι Λάνκα ως προς την επίλυση συγκρούσεων-διαμαχιών.



Bενέττα Λαμπροπούλου


Η Εκπαίδευση των Παιδιών με Δ.Ε.Π.Υ. στην Ελλάδα:

Συνεργασία Οικογένειας - Σχολείου.



Περίληψη ομιλίας

Η κα Λαμπροπούλου θα μιλήσει για την κατάσταση στην Ελλάδα σχετικά με την εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές ανάγκες και πιο συγκεκριμένα με Δ.Ε.Π.Υ. και θα δώσει μερικές χρήσιμες και υλοποιήσιμες συμβουλές σε δασκάλους και γονείς σχετικά με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση κατάλληλης εκπαίδευσης/αντιμετώπισης των παιδιών αυτών στην τάξη του γενικού σχολείου και στο σπίτι.



Βενέττα Λαμπροπούλου


Βιογραφικό Σημείωμα

Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής, διευθύντρια του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και της Μονάδας Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών. Είναι Πρόεδρος του Παγκόσμιου Συνεδρίου Εκπαίδευσης Κωφών Παιδιών και του Ινστιτούτου για τα Δικαιώματα των Παιδιών και Νέων με Ειδικές Ανάγκες. Σπούδασε στις Η.Π.Α. από όπου απέκτησε το βασικό της πτυχίο (B.A) στα Παιδαγωγικά από το City University της Νέας Υόρκης, το μεταπτυχιακό της δίπλωμα (M.A) στην Ειδική Αγωγή από το Columbia University της Νέας Υόρκης και το διδακτορικό της (Ph.D) στην Εκπαίδευση των Κωφών Παιδιών από το New York University. Έχει επίσης εργασθεί ως Λέκτορας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, ως δασκάλα ειδικής αγωγής κωφών παιδιών στο Lexington school for the Deaf της Νέας Υόρκης και ως Επιστημονική Διευθύντρια στο Εθνικό Ίδρυμα Κωφών. Έχει υπηρετήσει από διάφορες διοικητικές θέσεις το Πανεπιστήμιο Πατρών (Πρόεδρος Τμήματος, Διευθύντρια Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών, Διευθύντρια Τομέα κ.τ.λ.), το Υπουργείο Παιδείας, συμπεριλαμβανομένης της θέσης της Αντιπροέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, της Προέδρου του Τμήματος Ειδικής Αγωγής και της Εθνικής Εκπροσώπου στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ειδική Αγωγή. Έχει λάβει μέρος (και ως πρόεδρος) σε διάφορες (Εθνικές, Ευρωπαϊκές και των Η.Π.Α.) νομοπαρασκευαστικές και άλλες επιτροπές, παιδείας, πρόνοιας και ιατρικών θεμάτων. Στην Ελλάδα έχει συμβάλει καθοριστικά στις αλλαγές που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στον χώρο της Ειδικής Αγωγής (ίδρυσε τα Κέντρα Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης-ΚΔΑΥ/ΚΕΔΔΥ-τα Τμήματα Ένταξης, τα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης κ.ά. από τη θέση της Προέδρου του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου) καθώς και στον τομέα των κωφών, αφού συνέβαλε καθοριστικά στην υιοθέτηση από τους εκπαιδευτικούς και την αναγνώριση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας ως επίσημης γλώσσας των κωφών από τη Πολιτεία το 2000.

Κύρια ερευνητική της ενασχόληση είναι η διερεύνηση θεμάτων που σχετίζονται με την εκπαίδευση των παιδιών με Ειδικές Ανάγκες, την ένταξή τους στο γενικό σχολείο, την προσαρμογή κατάλληλων αναλυτικών προγραμμάτων, την αλλαγή των στάσεων των εκπαιδευτικών για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, την κώφωση κυρίως στην παιδική ηλικία, την κατάκτηση της γλώσσας, την εκπαίδευση κωφών, τη μελέτη της νοηματικής γλώσσας, την επίδρασή της στην εκπαίδευσή τους, τα προβλήματα των γονέων και της οικογένειας και τη χρήση της υποστηρικτικής τεχνολογίας στην Ειδική εκπαίδευση. Το επιστημονικό της έργο (135 άρθρα, μονογραφίες, τόμοι, 326 ετεροαναφορές κ.τ.λ.) είναι δημοσιευμένο σε διεθνή περιοδικά του κλάδου, ενώ συμμετέχει ενεργά σε παγκόσμια συνέδρια όχι μόνο ως εισηγήτρια αλλά και ως κεντρική ομιλήτρια και μέλος επιστημονικών επιτροπών. Έχει επίσης οργανώσει στην Ελλάδα πλήθος συνεδρίων, ημερίδων και συμποσίων με θέματα σχετικά με την Ειδική Αγωγή και κυρίως αυτή των Κωφών. Το 2015 έχει επιλεγεί να οργανώσει το Παγκόσμιο Συνέδριο της Εκπαίδευσης των Κωφών στην Ελλάδα (ICED 2015). Η κ. Λαμπροπούλου είναι μέλος επιστημονικών Ευρωπαϊκών και Αμερικάνικων Οργανισμών και δικτύων για την Ειδική Αγωγή και την εκπαίδευση των κωφών καθώς και μέλος (και κριτής) συντακτικών επιτροπών διεθνών περιοδικών.